Een huwelijk plannen is werkelijk een huzarenstukje. De huwelijksdag moet absoluut op rolletjes lopen. Een draaiboek of huwelijksplanning is dan ook het perfecte hulpmiddel voor een zorgeloze trouwdag. Maar hoe stel je zo’n draaiboek op?
Met een draaiboek loopt jullie trouwdag op rolletjes
Het zou niet de eerste keer zijn dat een bruid in een Bridezilla verandert omdat er iets misloopt. Met een draaiboek ben je er 100% zeker van dat alles tot in de puntjes gepland is en kan je dus de hele dag stralen zonder je zorgen te moeten maken!
In je draaiboek lijst je immers alle activiteiten en onderdelen van de grote dag op, al dan niet aangevuld met contactgegevens en notities. Zo kom je tot een volledig overzicht van de dag waar je uur na uur – of zelfs minuut na minuut – kan nagaan wat er moet gebeuren.
Mogen we je een kleine tip geven? Stel het draaiboek samen met een wedding planner of goede vriend(in) op en maak die persoon ook verantwoordelijk voor het opvolgen van de planning. Jij moet immers genieten op jullie bruiloft en niet de hele tijd delegeren.
Praktische tips voor een zorgeloze huwelijksdag
Maak duidelijke afspraken met visagisten, kappers, de cateraar, de dj, de fotograaf, … Kortom alle personen die een rol spelen in het verloop van de dag. Zij kunnen je bijvoorbeeld ook vertellen hoelang het duurt om je te schminken, hoeveel tijd er nodig is voor je kapsel, hoelang het duurt om van bij jullie thuis tot aan de kerk te rijden, enzovoort. Op die manier kan je vervolgens een waterdichte planning opstellen.
Tracht op basis daarvan een timing op te geven bij iedere activiteit. Voorzie eventueel ook enkele minuten marge indien je ergens vertraging mocht oplopen.
Vermeld telefoonnummers, adressen en andere nuttige informatie in het draaiboek.
Vergeet je dj niet te boeken en zorg eventueel voor een back-up.
Een ceremoniemeester of wedding planner weet perfect hoe een geslaagd huwelijk moet verlopen en is ook altijd voorbereid op het ergste. Wil je dus echt 100% gerust zijn? Dan is een wedding planner zeker een aanrader.
Vaak wordt er gekozen om zowel voor de wet als voor de kerk te trouwen. Het officiële huwelijk vindt doorgaans in de voormiddag plaats terwijl het kerkelijk huwelijk in de namiddag plaatsvindt. Bedenk dus op voorhand wat je in tussentijd gaat doen. Dit moment kan gebruikt worden om enkele huwelijksfoto’s te maken of voor een gezellige lunch met de familie en dichtste vrienden. Neem dit uiteraard ook op in je planning.
Tot slot bezorgen we je nog een voorbeeldje zodat je zelf aan de slag kan. Veel succes!
- 7u – Opstaan
- 7u30 – Kapper en visagisten
- 8u30 – Fotograaf arriveert
- 8u45 – Bruidegom arriveert met het bruidsboeket Vertrek richting stadhuis om 9u
- 9u15 – Aankomst stadhuis
- 9u30 – Ceremonie
- 10u30 – Vertrek richting stadspark voor trouwfoto’s
- 12u30 – Lunch met familie en vrienden
- 14u30 – Vertrek naar de kerk voor kerkelijk huwelijk
- 16u – Foto’s aan de kerk
- 16u30 – Vertrek naar de feestzaal
- 17u – Ontvangst gasten
- 17u tot 18u – Receptie
- 18u15 – 19u45 Diner
- 20u – Aansnijden van de bruidstaart
- 20u30 – Feest!
P.S.: vergeet niet om je huwelijksuitnodigingen op tijd uit te sturen.