Een feest organiseren is zalig! Een origineel kostuum aantrekken en een feestje bouwen, dat doe jij toch ook graag? Maar ben je je ervan bewust dat achter elk feest een hele organisatie schuilt?. Om er een perfecte avond van te maken, moet alles tot in de puntjes voorbereid zijn. Van hippe uitnodigingen tot versiering, traktaties en outfits. Als je deze stappen volgt, wordt het een avond om nooit te vergeten!
Een origineel feest organiseren: de locatie
Vooraleer je een feest kan organiseren, moet je natuurlijk een locatie hebben. Bij deze keuze komen spontaan enkele vragen naar boven
- Wil je het feest buiten organiseren of toch liever indoors?
- Kan je het thuis bolwerken of is een andere locatie niet beter?
- Hoeveel budget heb je ter beschikking en welk deel ervan wil je aan de locatie besteden?
Vooral de laatste vraag is vaak een knelpunt, de coolste feestzalen zijn vaak ook iets duurder. Daarom kan het ook leuk zijn een echt unieke locatie te kiezen. Zo kan je een leegstaande winkel of herenhuis afhuren of eens rondkijken of er een park of bos in de buurt is. Je kan dan bij de gemeente horen of je hier een feest mag organiseren.
Zodra je de perfecte locatie gevonden hebt, kan je de rest van je organisatorische skills boven halen. Want nu begint het werk pas.
Een thema voor het feest kiezen
Voor je op zoek gaat naar decoratie en voor je uitnodigingen kan ontwerpen, moet je een thema kiezen. Decoratie, hapjes, drankjes zullen immers allemaal rond dat thema uitgewerkt worden. Enkele voorbeelden van populaire thema’s :
- gemaskerd bal
- casino night
- back to the 60’s, 70’s of 80’s
- renaissance
- disco
Je hoeft je natuurlijk niet vast te klampen aan de “gewone” thema’s. Hoe origineler het idee, hoe leuker de party! Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor:
- de toekomst
- de oertijd
- onderzee
- Rock’n Roll
- Oscars / red carpet
- Belle en het beest
- The Great Gatsby (of andere filmthema’s)
- terug in de tijd
Bij een thema hoort natuurlijk een dresscode. Dit is een verplichting naar de gasten toe om een outfit te dragen die binnen het thema past. Deze dresscode wordt meestal duidelijk op de uitnodiging gezet. Ben je van plan om een gala-avond te organiseren? Dan kan je een dresscode toevoegen zoals: avondkledij, black tie, cocktail, black and white, smoking, lange jurk, donker pak…Wil je liever iets minder formele kledij? Dresscodes zoals: hipster, casual chic, streetstyle… kunnen ook tot leuke outfits leiden.
De sfeer op je party
Ben je er eindelijk uit welk thema het feest krijgt? Dan kan je op zoek gaan naar een DJ of band. Het is logisch dat de muziek volledig in de sfeer van de avond ligt. Daarnaast is het ook het goede moment om decoratie te zoeken of zelf te maken. Decoratie huren of kopen kan uiteraard altijd. Maar onder het motto ‘wat je zelf doet is beter’, kan je ook zelf de handen uit de mouwen te steken. Je vindt in ieder geval oneindig veel ideeën op Pinterest!
Uitnodiging voor het feest
Wil je met genodigden werken? Dan is het van groot belang dat de uitnodigingen zo’n 6 weken op voorhand ontworpen en verzonden worden. Zeker omdat je met een specifiek thema werkt, is het belangrijk dat je gasten tijdig op de hoogte zijn. Zo hebben ze alle tijd om na te denken over hun kostuums en zullen de creatievelingen ongetwijfeld alle registers opentrekken!!
Neem je tijd om de uitnodiging te maken! Ontwerp de uitnodiging zeker in functie van je thema, zodat de gasten alvast de smaak te pakken krijgen!
Extra tip: maak van de uitnodiging ineens het toegangsticket voor de avond zelf. Op die manier voorkom je dat party crashers binnensluipen op je feest!
Wat je zeker niet mag vergeten te vermelden op de uitnodiging:
- Wie het feest organiseert
- Tijdstip
- Datum
- Locatie
- Dress code
Een origineel feest organiseren: eten en drinken
Bij een prachtig feest kunnen een hapje en een drankje natuurlijk niet ontbreken. Probeer deze versnaperingen eveneens in het thema te houden. Organiseer je een feest met als thema “The Oscars” dan is champagne vanzelfsprekend. Organiseer je een feest met als thema “Onderzee” dan kan je bijvoorbeeld blauwe punch voorzien, zure snoepjes in de vorm van visjes op de tafels plaatsen en vishapjes serveren. Zo kan je bij ieder thema wel enkele passende drankjes en hapjes bedenken!
Last but not least: de fotograaf
Iedereen wil na de geslaagde avond ook wel een prachtige foto in zijn of haar beste outfit. Het is dus een must om een fotograaf te boeken voor het feest. Voorzie een leuke setting waar iedereen met zijn of haar partner of met vrienden op de foto kan.
Een ander leuk idee is om een “photobooth” te plaatsen. Dit is een hokje waar je pasfoto’s in kan laten maken. Op het feest is het natuurlijk niet de bedoeling om saaie pasfoto’s te maken, maar om bijvoorbeeld met zo vele mogelijk in het hokje te kruipen en de zotste foto’s te maken.
En uiteraard is het leuk om de gasten zelf aan de slag te laten gaan op bvb Instagram. Laat iedereen foto’s maken met dezelfde # hashtag en het online album vult zichzelf!
Met deze nuttige tips, wordt jullie themafeest vast ééntje waar nog lang over nagepraat zal worden!