Huwelijk timetable: hoe ziet je trouwdag eruit

Je huwelijksdag kan heel stressvol zijn. Een huwelijk timetable is een echte must. Om onnodige stress te vermijden kan je best een uurrooster of een huwelijksplanning maken. Zo kan je toch een klein beetje stress vermijden.  Je hebt hiervoor geen team van  wedding planners nodig. Mits de nodige voorbereiding kan je dit gerust zelf.

Wat moet er allemaal op de planning?

Alles wat je op je grote dag zult doen, elk moment zet je beter op de planning. Alles vanaf het moment dat je opstaat, haar en make-up tot de huwelijksspeech op het avondfeest. Als het gepland staat zul je het ook niet vergeten.  

Veel hangt ook af van welk soort huwelijk jullie kiezen. Doen jullie een burgerlijk en een kerkelijk huwelijk of enkel een burgerlijk en doen jullie beide op dezelfde dag of niet?

Het spreekt voor zich dat beide huwelijken op dezelfde dag drukker en stressvoller is dan wanneer je ze apart doet. Alles op één dag is echter ook leuk. Dan maak je er één groot feest van en hoef je maar één dag te stressen.

Hoe begin je eraan?

Som alles op wat er die dag staat te gebeuren en maak een inschatting van de duurtijd. Een burgerlijk huwelijk kan sterk variëren in tijd. Dit kan gaan van 10 minuten tot een uur. Ook een kerkelijk huwelijk kan variëren in tijd. Gemiddeld zal dit ongeveer een uur zijn, maar om zeker te zijn informeer je hiervoor best eens bij de pastoor.

Voor haar en make-up mag je al snel twee keer 45 minuten rekenen. Vergeet ook niet voldoende tijd te voorzien voor het aantrekken van je trouwjurk. Omdat je moet oppassen voor je haar en je make-up kan dit best wel even duren. Je wilt natuurlijk niet de hele dag lopen prutsen aan je jurk omdat er iets niet juist zit. voorzie dus voldoende tijd.

Vergeet ook niet om ruim tijd te voorzien voor het verplaatsen naar het gemeentehuis, kerk, feestzaal… Het verkeer is onvoorspelbaar en er kan zich altijd een probleem voordoen onderweg.

Er zijn dus heel wat zaken waar je rekening mee moet houden. Je huwelijk timetable zal je hierbij helpen. Op basis van hoe lang alles duurt en wanneer jullie waar verwacht worden, kan je dan ook bepalen wanneer je zult moeten opstaan…

Om jullie op weg te helpen vind je hieronder nog een voorbeeld.

  • 7u – Opstaan en douchen
  • 7u30 – Kapper en visagisten
  • 8u30 – Fotograaf arriveert
  • 8u45 – Bruidegom arriveert met het bruidsboeket Vertrek richting stadhuis om 9u
  • 9u15 – Aankomst stadhuis
  • 9u30 – Ceremonie
  • 10u30 – Vertrek richting stadspark voor trouwfoto’s
  • 12u30 – Lunch met familie en vrienden
  • 14u30 – Vertrek naar de kerk voor kerkelijk huwelijk
  • 16u – Foto’s aan de kerk
  • 16u30 – Vertrek naar de feestzaal
  • 17u – Ontvangst gasten
  • 17u tot 18u – Receptie
  • 18u15 – 19u45 Diner
  • 20u – Aansnijden van de bruidstaart
  • 20u30 – Feest!

Met deze tips kan jullie trouwdag niet meer stuk. Heb je zelf tips rond de planning van jullie huwelijk, laat dan gerust een berichtje na onderaan de pagina.

Lise Desmet
Lise Desmet

Van mijn leven in Brugge verschijnt af en toe wel eens iets online... Maar even hard - of misschien zelfs nog meer - kan ik genieten van het offline gebeuren. Quality time met mijn man, familie, mijn beste vriendinnen... Happy moments vier ik graag samen met hen en samen met Tadaaz!

Artikelen: 159

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *