Hulp nodig ? 050 407 910

Bestel nu je nieuwjaarskaarten en last-minute cadeaus = voor Nieuwjaar in huis.* Nog 2 dagen 14u 0m 11s.

Na 60 jaar en honderden miljoenen kaarten: derde generatie neemt Brugs familiebedrijf Buromac – Tadaaz over.

 

Brugge, 27 november 2025 – Na meer dan 30 jaar ondernemerschap geven Greet Deprest (60) en Jan Jonckheere (59), zaakvoerders van het West-Vlaamse familiebedrijf Buromac – Tadaaz, de fakkel officieel door aan hun kinderen. Buromac is sinds 1961 dé Belgische referentie in drukwerk voor rouw, geboorte, communie, huwelijk en kerst. Het groeide van een B2B-groothandel aan drukkerijen, begrafenisondernemers en doopsuikerwinkels uit tot een digitale B2C-pionier dankzij het online merk Tadaaz en het exclusieve merk Atelier Maurice. Het bedrijf verkocht al honderden miljoenen kaarten, waarbij elke kaart voor de eindklant symbool staat voor een warm familiemoment.

Een sterke familiegeschiedenis

Buromac werd in 1961 opgericht in Brugge door de heer Kris Deprest, de vader van Greet. Wat begon als een ambachtelijke drukkerij voor gelegenheidsdrukwerk groeide door vakmanschap en visie uit tot een vaste waarde in de grafische sector. In 1994 namen Greet en Jan officieel het bedrijf over. Greet haar kennis over het familiebedrijf, gecombineerd met Jan zijn economische achtergrond, bleek de ideale tandem. Toch waren die eerste jaren als jonge zaakvoerders én ouders van vier kinderen bijzonder uitdagend. Professioneel hadden ze alle zaken perfect onder controle. Op de achtergrond bleek de gezondheid van dochter Tine echter een extra uitdaging, die ze niet zelf in de hand hadden.

“In je doel geloven is essentieel. Als je erin gelooft en er voor de volle 100% voor gaat, dan zal je je doel realiseren en dat geeft veel voldoening.” Greet Deprest – Gedelegeerd bestuurder Buromac-Tadaaz.

 

Ambitie en innovatie als motor van hun succes

De ambitie en durf om mee te evolueren maakte van Buromac jarenlang dé Belgische marktleider in gelegenheidsdrukwerk. Ook hun sterke aanwezigheid in de buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland, met eigen kantoren is op vandaag nog steeds een grote troef.

Toen de markt vanaf 2010 onder druk kwam te staan door de opkomst van online shops en het verdwijnen van tal van drukkerijen, kozen Greet en Jan opnieuw voor vernieuwing. Ze zetten resoluut in op digitale transformatie, wat in 2013 leidde tot de lancering van Tadaaz. Dankzij die strategische, niet zo evidente omschakeling is Buromac – Tadaaz vandaag de enige gevestigde uitgever van gelegenheidsdrukwerk die overeind bleef. Het bedrijf telt inmiddels maar liefst 80 medewerkers, waaronder sommige al meer dan 25 jaar trouw aan boord. Zoals Jan aangeeft: “Een bedrijf wordt niet groot alleen door zijn managers. Het is een ketting van mensen, je medewerkers, die allemaal samen bijdragen tot het succes. Het is hartverwarmend om te zien hoe we dit samen verwezenlijkt hebben.”

Na jaren van toewijding, hard werk en de onvermijdelijke stress, geven Jan en Greet de fakkel met vertrouwen door aan de kinderen. Het familiebedrijf is in goede handen bij de derde generatie, gesteund door dezelfde passie en waarden waarmee zij het hebben uitgebouwd.

Een blik op de toekomst

Vanaf 1 januari 2026 zullen Klaas (27), Thijs (28) en Lies (34) officieel in de voetsporen van hun ouders treden. De derde generatie brengt een frisse blik en extra dynamiek om het familiebedrijf toekomstbestendig verder te laten groeien. Het is hen bovendien met de paplepel ingegeven. Thijs vertelt al lachend: “Als kind hebben we na school ùren doorgebracht bij Hans aan de snijmachine.” Klaas vult aan: “Een van mijn mooiste herinneringen is puzzels maken in mama haar bureau. Als kind zit je daar zorgeloos, nietsvermoedend. 15 jaar later kom ik toch op een andere manier naar Brugge, om hele andere puzzels te leggen."

Dankzij hun uiteenlopende expertises vullen de drie elkaar naadloos aan. Klaas die zijn ervaring opbouwde als hoofd van de drukkerij, treedt straks aan als CEO. Zijn broer Thijs, zal zich als verantwoordelijke voor digitale innovatie richten op de verdere modernisering van het bedrijf op vlak van IT, Marketing en Data. “Het belang van drukwerk wordt vandaag de dag soms onderschat in deze digitale maatschappij. Mijn ambitie is om het bedrijf samen heruit te vinden zodat we met een gerust hart aan de komende decennia kunnen starten”, aldus Thijs. Lies neemt op haar beurt de creatieve afdelingen onder haar hoede.

De nieuwe generatie blijft trouw aan de missie en visie van het familiebedrijf: een gezonde, ambitieuze onderneming uitbouwen die ook haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt. “Onze inzet hiervoor vind ik heel waardevol en wil ik blijven uitdragen. Zeker onze duurzame initiatieven zoals het opwekken en opslaan van zonne-energie, en het bieden van kansen aan teams die moeilijker toegang hebben tot de arbeidsmarkt. We zetten ons bovendien al jarenlang in voor de goede doelen Artsen Zonder Grenzen, Make-a-Wish en het Kinderkankerfonds”, vertelt Lies.

Het indrukwekkende machinepark achter het succes

Tadaaz heeft de voorbije jaren sterk ingezet op het uitbouwen van hun digitaal machinepark en de automatisatie van hun workflow. Klaas verduidelijkt: “Je start als drukkerij waar alles in en rond de drukpers gebeurt en stopt als webshop waar fulfillment ook deel van de dagelijkse activiteit is geworden.”

De kracht van het bedrijf schuilt in de unieke combinatie van traditionele en moderne, digitale druk- en afwerkingsmachines. Dankzij deze geïntegreerde aanpak produceren zij volledig in-house, van grote oplages tot zeer kleine, variabele opdrachten. Het uitgebreide machinepark, in combinatie met hun gestroomlijnde werkwijze, maakt het mogelijk om snel te schakelen en een toonaangevende kwaliteit te leveren op een breed spectrum aan producten en materialen. In totaal biedt Tadaaz maar liefst 17.393 verschillende producten aan via hun webshop, allemaal personaliseerbaar tot een uniek item.

Hun Scodix en inkjetprinter, waarvan er respectievelijke slechts 2 en 3 in België aanwezig zijn, dragen bij tot het waarborgen van die kwaliteit. Dit stelt hen ook in staat om in belangrijke periodes, zoals kerst, 10 keer het volume van een normale maand te produceren, zonder extra kosten.

Bij Tadaaz zijn er ook talloze mogelijkheden om als reseller te functioneren, net zoals dat het geval was bij de succesformule van Buromac. ‘Wat wij kunnen, is echt een meerwaarde voor de hele sector. Naast onze digitale oplossingen voor collega-drukkers en resellers blijven we ook sterk in traditioneel werk, bijvoorbeeld in hotfoil met onze jarenlange ervaring, nu ook digitaal. Die digitale aanpak speelt in op de steeds groeiende vraag naar personalisatie, onder meer ook in de verpakkingsindustrie.” aldus Klaas.

Een laatste decembermaand om mee uit te pakken

Wat ooit klein begon in de Baron Ruzettelaan in Brugge, groeide via het ondernemerschap van Jan Jonckheere en Greet Deprest uit tot een internationale speler. Aan de vooravond van de overdracht staat Buromac – Tadaaz op een stevig fundament: met Klaas, Thijs en Lies kijkt de nieuwe generatie met een sterke innovatieve en duurzame blik naar de toekomst. Maar eerst wacht hen nog een bijzonder drukke eindejaarsperiode, waarin ze opnieuw miljoenen mensen met elkaar verbinden door de mooiste gepersonaliseerde kerstkaarten, kerstcadeaus en kalenders

 

Over Tadaaz

Bij Tadaaz zijn we ervan overtuigd dat het leven meer yays & hip hip hoorays verdient. The big things, the little things en alles daartussen. Vier elk moment in jullie leven, van een geboorte, huwelijk tot je communie of lentefeest, met onze gepersonaliseerde uitnodigingen, traktaties en cadeaus of stuur je geliefde een persoonlijke wenskaart. Je vindt ze op www.tadaaz.be.


Contact: Leonie Maes: leonie@tadaaz.com – 050/407.910 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf up to date. Krijg 5% korting.