Of je nu een verjaardag of een housewarming plant, thuis een feest organiseren vraagt wat voorbereiding. Heb je schrik om iets over het hoofd te zien? Dan helpen wij je graag verder! Met deze 10 tips kan jouw feest thuis niet meer stuk.
1 Kies je thema
Als je kiest voor een themafeestje, is de keuze van je thema de eerste beslissing die je moet nemen. Alle verdere voorbereidingen kunnen dan matchen met jouw thema, het wordt de basis voor de keuze van je decoratie, uitnodiging, hapjes… Zo wordt zelf thuis een feest organiseren veel gemakkelijker!
Heb je zelf niet veel inspiratie? We geven je graag ideetjes voor een leuk themafeest.
2 Maak een originele uitnodiging
De uitnodiging voor je feestje kies je best zo’n 2 maand voor de datum van het feest. Je maakt die uitnodigingen snel en makkelijk online, helemaal volgens je eigen voorkeuren. Gebruik een leuke foto en voeg een toffe tekst toe om het op en top persoonlijk te maken. Heel wat kaartjes zijn aanpasbaar zodat ze voor allerlei gelegenheden gebruikt kunnen worden, van een verjaardagsfeest tot een babyborrel, van een jubileum tot een housewarming. Ga aan de slag met je favoriete kaart en je zal versteld staan van het leuke resultaat!
Verstuur je uitnodigingen zo’n 6 weken voor de datum, zodat iedereen je tijdig kan verwittigen of ze aanwezig zullen zijn. Zeker bij een feestje thuis is het aantal aanwezigen eerder beperkt, dus wil je graag vooraf weten wie wel of niet kan komen.
Vergeet volgende zaken niet te vermelden op je uitnodiging:
- De plaats en het uur waar je gasten verwacht worden
- Welk feestje het wordt: een themafeest, een party, een tuinfeest…
- Of er een dresscode is
- Eventueel een cadeautip
3 Je huis partyproof maken
Je organiseert niet elke dag een feest in je eigen huis, dus dat vraagt wat aanpassingen aan het interieur… Ga eerst zelf na welke ruimtes je wil gebruiken voor het ontvangen van je gasten en maak die vrij van alle breekbare en overbodige objecten. Berg persoonlijke zaken goed op zodat die niet verdwijnen tijdens het feest.
Zorg dat de ruimte duidelijk is ingedeeld voor je gasten. Waar kunnen ze drankjes en hapjes vinden? Waar is de dansvloer? Waar kunnen ze even zitten om bij te praten? Hoe beter jij dat vooraf organiseert, hoe gezelliger het wordt op het moment zelf.
Geef je huis een goede poetsbeurt voor je aan de decoratie begint. De keuken, woonkamer, hal, toilet,… moeten spic en span zijn om je gasten goed te ontvangen.
Zeker in de winter is het van belang om een plekje te voorzien waar al je gasten hun jassen kunnen achterlaten. Voorzie bijvoorbeeld een kledingrekje in een kleine ruimte en richt zo een vestiaire in.
4 Ook de buitenruimte inrichten
Heb je een tuin of een ruim terras, dan kan je die ruimte ook inpalmen voor je feestje! Zelf in de winter mag dit geen probleem zijn… Ga creatief aan de slag met partytenten, parasols, strobalen, palletten… en creëer zo een gezellig buitendecor. Met wat gezellige sfeerverlichting of een vuurkorf voor frisse avonden maak je het geheel af.
Je kan ook een koffer neerzetten met fleece dekentjes voor de koukleumen, maar wellicht heeft niemand die nodig als ze zich lekker warm dansen op jouw party!
5 Feestdecoratie en sfeerverlichting
Thuis een feest organiseren? Ga voor de feestdecoratie de creatieve toer op. Heb je een thema gekozen, dan is dat alvast een dankbare kapstok om je decoratie op af te stemmen. Is er geen specifiek thema, dan kan kies je voor een bepaald kleur en werk je hiermee om dit in de versiering door te trekken. Slingers, pomponnen, bloemen, feestposters, foto’s… De mogelijkheden zijn ontelbaar. Vind hiervoor inspiratie op ons Pinterestbord.
Uiteraard hou je geen feestje met kille TL verlichting! Sfeerverlichting is dus zeker van belang. Niet te fel, niet te donker, eventueel discolichten voor de dansvloer… kerstverlichting is bijvoorbeeld een dankbare sfeerverlichting in een partytent. Test die verlichting zeker even uit vooraf, wanneer het donker is, zodat je helemaal zeker bent dat de sfeer goed zit!
6 Play that music
Een niet onbelangrijk element van elk feestje. Kies je niet voor een DJ die voor jou de sfeer komt brengen, dan kan je alvast aan de slag om je eigen playlist samen te stellen. Die verschilt uiteraard afhankelijk van je publiek, of eerder een praat- of dansavond wordt, het thema… Neem zeker eens een kijkje tussen de playlists van Tadaaz op Spotify: wij maken het wel heel gemakkelijk! Maak je ook ruimte voor verzoeknummers? Voorzie dan bijvoorbeeld een bord waar men verzoeknummers op kan noteren, zodat jij die in de loop van de avond in de playlist kan verwerken.
Leuk is ook om vooraf al aan je gasten te vragen om hun favoriete nummer door te sturen, zo heb je al een basis voor je perfecte mix.
7 Hapjes en drankjes
Belgen zijn bourgondiërs en dat mag je zeker letterlijk nemen op feestjes! Ga dus op zoek naar heerlijke hapjes en presenteer ze in leuke schalen of op kleurrijke borden. Ook hier kan je je thema opnieuw als basis nemen voor de keuze van je hapjes.
Voor de drankjes is het principe van zelfbediening zeker aan te raden. Dan heb jij je handen vrij en kan iedereen nemen wat hij of zij wil. Is het een feestje met kindjes, voorzie dan een snoepjes of sapjesbar, zodat zij zich hier naar hartenlust kunnen bedienen.
Hou tussen het feesten door even in de gaten dat de tafels niet vol staan met lege glazen, bordjes, schotels en ruim op wat weg kan. Zou blijft alles partyproof tot het einde!
8 Wees lief voor je buren
Thuis een feest organiseren wil uiteraard ook zeggen dat de buren het zullen merken… Aan jou de keuze of je hen er graag bij wil uitnodigen of of je hen even op voorhand gaat briefen over je plannen. Spreek duidelijk af waar je gasten zullen parkeren en wanneer de muziek stiller moet… Je feestje mag nu eenmaal geen reden zijn om het goed contact met je buren op het spel te zetten.
9 Geniet zelf ook van je feestje
Een goede voorbereiding heeft zo zijn voordelen… Op je feestje kan jij doen wat het allerbelangrijkste is: GENIETEN! Meng je onder je gasten, zorg dat iedereen het naar zijn zin heeft en maak ook wat foto’s als herinnering aan je feestje!
Dans, babbel en enjoy… want dat is toch de reden voor je feestje! Niemand zit te wachten op een stressy gastvrouw of gastheer die zich niet kan ontspannen. Go with the flow J
10 Bedank je gasten
Last but not least… Denk op het einde of na het feest ook nog even aan je gasten! Je kan bijvoorbeeld een persoonlijk bedankje maken en hen dit meegeven wanneer ze in de vroege uurtjes huiswaarts keren.
Maar ook een persoonlijk bedankkaartje zullen de aanwezigen erg op prijs stellen. Hou dit in het achterhoofd wanneer je tijdens je feest foto’s maakt. Een leuke groepsfoto is bijvoorbeeld supertof op je bedankkaartje! Bij het zien van die foto geniet iedereen vast na en telt al af naar het volgende feestje!